PROCEDIMENTS
nombres i operacions
- Càlcul d’operacions de sumes, restes, multiplicacions i divisions combinades.
- Pràctica de la divisió amb nombres decimals.
- Escriptura, lectura i càlcul de potències.
- Càlcul de l’arrel quadrada de qualsevol nombre natural. Prova de l’arrel quadrada.
- Descomposició d’un nombre en producte de factors primers.
- Càlcul del màxim comú divisor i del mínim comú múltiple.
- Reconeixement i càlcul de fraccions equivalents. Càlcul del mínim comú denominador de dues o més fraccions.
- Càlcul de multiplicacions i de divisions de fraccions.
- Càlcul de les quatre operacions combinades amb fraccions.
geometria
- Representació en el pla cartesià d’un punt i d’un polígon convex.
- Translació de figures.
- Construcció del segment suma i del segment diferència d’altres segments donats.
- Construcció del segment producte de la multiplicació d’un segment per un nombre natural.
- Girs de figures planes.
- Traçament d’angles consecutius i adjacents, i complementaris i suplementaris.
- Adquisició de destresa en l’ús del regle, del transportador i del compàs.
mesura
- Ús de les unitats de longitud, massa i capacitat del sistema mètric decimal. Ús de les unitats de temps, de superfície i agràries. Conversió d’unitats.
- Transformació d’una quantitat expressada en forma complexa a la forma incomplexa i a l’inrevés.
- Pràctica de la suma i de la resta d’expressions complexes i d’incomplexes.
- Pràctica de la multiplicació i de la divisió d’una expressió complexa i una d’incomplexa per un enter.
lògica
- Obtenció del producte cartesià mitjançant diagrames cartesians, de fletxes i en arbre.
- Interpretació i representació, en un diagrama de flux, d’accions compostes.
estadística i probabilitat
- Elaboració i interpretació de gràfics de barres, pictogrames, histogrames, diagrames de sectors i taules de freqüències.
CONCEPTES
nombres i operacions
- El conjunt dels nombres naturals.
- Combinació de sumes, restes, multiplicacions i divisions.
- Divisió de nombres decimals.
- Potències. Termes: base i exponent. Quadrats i cubs. Potència d’una potència.
- L’arrel quadrada. Arrel quadrada exacta i entera, i per excés i per defecte.
- Múltiples i divisors d’un nombre. Propietats dels múltiples i dels divisors.
- Nombres primers i nombres compostos.
- El màxim comú divisor. El mínim comú múltiple. Propietats del m. c. d. i del m. c. m.
- El mínim comú denominador. Suma, resta, multiplicació i divisió de fraccions.
- Operacions i problemes. Càlcul mental.
geometria
- Les coordenades d’un punt. Translacions. Suma i resta de segments.
- Angle: còncau i convex. L’angle com a gir. Suma i resta d’angles. Multiplicació d’un angle per un nombre natural.
- Polígons còncaus i convexos. Polígons regulars i irregulars.
- Suma dels angles d’un triangle, d’un quadrilàter i d’un polígon convex.
- Políedres: prismes (paral·lelepípedes) i piràmides.
mesura
- Unitats de longitud, de massa i de capacitat: submúltiples i múltiples.
- Unitats de mesurament d’angles: grau, minut i segon. El sistema sexagesimal. Suma, resta, multiplicació i divisió en el sistema sexagesimal.
- Unitats de superfície: el metre quadrat; submúltiples i múltiples.
- Unitats agràries: hectàrea, àrea i centiàrea.
- Formes complexa i incomplexa d’una mesura de superfície. El perímetre.
- Longitud d’una circumferència. El nombre pi.
- Àrea dels paral·lelograms, del triangle, d’un polígon regular i d’un cercle.
- El volum. Unitats de volum (m3, dm3 i cm3). Relació entre volum, capacitat i massa.
lògica
- El producte cartesià. El diagrama cartesià, el de fletxes i en arbre. El diagrama de flux.
- Relacions d’ordre estricte i relacions d’ordre. Relacions d’ordre total i d’ordre parcial.
estadística i probabilitat
- Freqüència absoluta i relativa. El mode i la mitjana.
- Diagrames de barres, pictograma, histograma i diagrama de sectors.
- Fenòmens d’atzar. Fets segurs, possibles i impossibles. Casos possibles i favorables. Possibilitat d’un fet. Graus de possibilitat. La probabilitat en forma de fracció.
ACTITUDS
nombres i operacions
- Valoració del domini de les operacions amb decimals, amb potències i amb fraccions.
geometria
- Foment de l’ús del regle, de l’escaire, del compàs i del transportador en les construccions geomètriques.
mesura
- Valoració de l’ús dels símbols i de les unitats de mesura dels angles.
- Valoració del domini de les unitats de longitud, massa, capacitat, superfície i agràries, i de les unitats de volum.
lògica
- Percepció de situacions diàries que poden ser expressades matemàticament.
- Foment de l’actitud d’ordenació de la realitat.
estadística i probabilitat
- Valoració del domini de la descripció de la realitat per mitjà de gràfics.
PROCEDIMENTS
lectures, comprensió i vocabulari
- Resolució de jocs lingüístics i d’atenció relacionats amb la lectura.
- Correcció de les errades que conté un text sobre la lectura.
- Reconeixement de la idea fonamental d’un text.
- Formulació d’hipòtesis sobre la continuació de la trama argumental.
- Establiment de l’ordre cronològic entre diversos fragments de la lectura.
- Ús correcte de paraules segons el seu significat precís amb l’ajut del diccionari.
- Identificació de les paraules que pertanyen a una mateixa família o camp semàntic.
- Resolució de mots encreuats, jeroglífics i sopes de lletres.
- Escriptura dels exemples corresponents a diverses entrades de diccionaris.
- Identificació de les entrades de diversos tipus de diccionaris.
gramàtica
- Identificació i reconeixement dels elements que formen l’esquema de la comunicació.
- Establiment de relacions entre els components d’una oració segons els criteris de concordança i coherència.
- Identificació de l’ordre lògic dels elements d’una oració.
- Escriptura d’oracions que responguin a una estructura determinada.
ortografia
- Reconeixement de la norma ortogràfica a partir de l’observació de regularitats.
- Aplicació de les normes treballades a l’hora de completar un text.
- Aplicació de les normes d’accentuació.
- Utilització del diccionari per a resoldre dubtes ortogràfics.
expressió
- Escriptura creativa de textos relacionats amb el text model.
- Anàlisi dels recursos lingüístics propis de cada tipus de text.
- Ordenació dels fragments d’un text segons l’ordre lògic de redacció.
- Elaboració guiada d’esquemes que serviran de base per a la redacció de textos.
- Autoavaluació de les produccions pròpies.
- Manipulació i interpretació de textos funcionals.
CONCEPTES
lectures, comprensió i vocabulari
- Comprensió de la lectura.
- Treball de vocabulari: els sinònims, els antònims, els derivats, les famílies de paraules, les paraules compostes, refranys i frases fetes, el significat d’expressions.
- Registre lingüístic.
- Camps semàntics: el cinema, les parts d’una bicicleta, els edificis, el futbol.
- Treball de diccionari: treball de derivats, paraules polisèmiques, precisió lèxica, els exemples, l’estructura de la definició. Diccionari de sinònims i antònims, diccionari bilingüe, diccionari enciclopèdic.
gramàtica
- L’esquema de la comunicació.
- Varietats dialectals de la llengua catalana.
- L’oració. Les oracions impersonals.
- El nom. El complement del nom.
- Els determinants.
- El mode verbal. L’aspecte verbal. Les formes no personals del verb.
- Els verbs irregulars. Usos de ser i estar.
- El complement directe. El complement indirecte. El complement circumstancial. Les locucions adverbials.
- Els pronoms febles de CD. Els pronoms febles de CI. El pronom hi.
- Les oracions subordinades. Les conjuncions de subordinació.
ortografia
- Vocalisme. Les vocals àtones a les terminacions i a l’arrel. El sistema vocàlic tònic.
- L’accentuació. La dièresi.
- La formació del plural.
- L’apòstrof.
- Les consonants. El so [z]: grafies s, z. El so [s]: grafies s, ss, c, ç. Els sons [S] i [Z], [T] i [D]. Les grafies m, n i el dígraf ny. La ela geminada.
- Combinació de pronoms febles.
- El signes de puntuació: punt, coma, punt i coma, admiració, interrogació, punts suspensius, parèntesis, dos punts.
expressió
- El text narratiu i el text conversacional: la narració, la biografia, l’entrevista.
- El text instructiu: les instruccions.
- El text descriptiu: la descripció d’una persona, la descripció d’ambient.
- La cartellera i la crítica. El reglament. El quadre sinòptic. La caricatura. Els anuncis.
- El text argumentatiu: les cartes al director.
- El text retòric: la poesia, el teatre.
- El text epistolar: la carta.
- Textos funcionals: les guies de serveis, les fitxes i els carnets, la invitació personal, l’enciclopèdia, els prospectes informatius, les etiquetes, el mapa.
ACTITUDS
lectures, comprensió i vocabulari
- Rigor en la precisió lèxica.
- Constància en l’ús del diccionari.
gramàtica
- Valoració dels sistemes de comunicació, i especialment de la llengua parlada
i l’escrita, com a eina per a resoldre les necessitats comunicatives.
ortografia
- Consciència de la importància de la correcció ortogràfica en l’expressió escrita.
- Acceptació de la convenció del codi escrit.
- Interès per assolir una pronúncia correcta.
expressió
- Cura en l’expressió oral, atenent a la dicció.
- Acceptació de les pautes establertes per a la presentació de textos escrits.
PROCEDIMENTS
lectures, comprensió i vocabulari
- Resolució de jocs lingüístics i d’atenció relacionats amb la lectura.
- Correcció de les errades que conté un text sobre la lectura.
- Reconeixement de la idea fonamental d’un text.
- Formulació d’hipòtesis sobre la continuació de la trama argumental.
- Establiment de l’ordre cronològic entre diversos fragments de la lectura.
- Ús correcte de paraules segons el seu significat precís amb l’ajut del diccionari.
- Identificació de les paraules que pertanyen a una mateixa família o camp semàntic.
- Resolució de mots encreuats, jeroglífics i sopes de lletres.
- Escriptura dels exemples corresponents a diverses entrades de diccionaris.
- Identificació de les entrades de diversos tipus de diccionaris.
gramàtica
- Identificació i reconeixement dels elements que formen l’esquema de la comunicació.
- Establiment de relacions entre els components d’una oració segons els criteris de concordança i coherència.
- Identificació de l’ordre lògic dels elements d’una oració.
- Escriptura d’oracions que responguin a una estructura determinada.
ortografia
- Reconeixement de la norma ortogràfica a partir de l’observació de regularitats.
- Aplicació de les normes treballades a l’hora de completar un text.
- Aplicació de les normes d’accentuació.
- Utilització del diccionari per a resoldre dubtes ortogràfics.
expressió
- Escriptura creativa de textos relacionats amb el text model.
- Anàlisi dels recursos lingüístics propis de cada tipus de text.
- Ordenació dels fragments d’un text segons l’ordre lògic de redacció.
- Elaboració guiada d’esquemes que serviran de base per a la redacció de textos.
- Autoavaluació de les produccions pròpies.
- Manipulació i interpretació de textos funcionals.
CONCEPTES
lectures, comprensió i vocabulari
- Comprensió de la lectura.
- Treball de vocabulari: els sinònims, els antònims, els derivats, les famílies de paraules, les paraules compostes, refranys i frases fetes, el significat d’expressions.
- Registre lingüístic.
- Camps semàntics: el cinema, les parts d’una bicicleta, els edificis, el futbol.
- Treball de diccionari: treball de derivats, paraules polisèmiques, precisió lèxica, els exemples, l’estructura de la definició. Diccionari de sinònims i antònims, diccionari bilingüe, diccionari enciclopèdic.
gramàtica
- L’esquema de la comunicació.
- Varietats dialectals de la llengua catalana.
- L’oració. Les oracions impersonals.
- El nom. El complement del nom.
- Els determinants.
- El mode verbal. L’aspecte verbal. Les formes no personals del verb.
- Els verbs irregulars. Usos de ser i estar.
- El complement directe. El complement indirecte. El complement circumstancial. Les locucions adverbials.
- Els pronoms febles de CD. Els pronoms febles de CI. El pronom hi.
- Les oracions subordinades. Les conjuncions de subordinació.
ortografia
- Vocalisme. Les vocals àtones a les terminacions i a l’arrel. El sistema vocàlic tònic.
- L’accentuació. La dièresi.
- La formació del plural.
- L’apòstrof.
- Les consonants. El so [z]: grafies s, z. El so [s]: grafies s, ss, c, ç. Els sons [S] i [Z], [T] i [D]. Les grafies m, n i el dígraf ny. La ela geminada.
- Combinació de pronoms febles.
- El signes de puntuació: punt, coma, punt i coma, admiració, interrogació, punts suspensius, parèntesis, dos punts.
expressió
- El text narratiu i el text conversacional: la narració, la biografia, l’entrevista.
- El text instructiu: les instruccions.
- El text descriptiu: la descripció d’una persona, la descripció d’ambient.
- La cartellera i la crítica. El reglament. El quadre sinòptic. La caricatura. Els anuncis.
- El text argumentatiu: les cartes al director.
- El text retòric: la poesia, el teatre.
- El text epistolar: la carta.
- Textos funcionals: les guies de serveis, les fitxes i els carnets, la invitació personal, l’enciclopèdia, els prospectes informatius, les etiquetes, el mapa.
ACTITUDS
lectures, comprensió i vocabulari
- Rigor en la precisió lèxica.
- Constància en l’ús del diccionari.
gramàtica
- Valoració dels sistemes de comunicació, i especialment de la llengua parlada
i l’escrita, com a eina per a resoldre les necessitats comunicatives.
ortografia
- Consciència de la importància de la correcció ortogràfica en l’expressió escrita.
- Acceptació de la convenció del codi escrit.
- Interès per assolir una pronúncia correcta.
expressió
- Cura en l’expressió oral, atenent a la dicció.
- Acceptació de les pautes establertes per a la presentació de textos escrits.
PROCEDIMENTS
- Construcció d’una maqueta del Sistema Solar.
- Experimentació de la presència d’aire en un recipient.
- Experimentació de la capacitat erosiva del gel.
- Experimentació sobre la meteorització del granit.
- Observació meteorològica amb l’ajut d’aparells diversos.
- Experimentació sobre el geotropisme de les plantes.
- Exercitació de la memòria: recursos mnemotècnics.
- Dissecció d’una pota de pollastre.
- Iniciació a l´ús del microscopi.
- Construcció d’instruments musicals.
- Ús de les balances.
- Ús de la proveta.
- Experimentació sobre el procés de refredament de cossos diversos.
- Experimentació sobre la separació de mescles per filtració i per evaporació.
- Elaboració de preparacions microscòpiques.
CONCEPTES
- El Sistema Solar. Els observatoris astronòmics.
- L’atmosfera. La hidrosfera. Les capes de la Terra.
- Les aigües superficials.
- L’acció dels agents externs i interns.
- Minerals i roques.
- Clima i temps atmosfèric.
- Factors i elements del clima. La meteorologia.
- Adaptacions de les plantes i dels animals als factors del medi.
- Els mecanismes de defensa i les associacions entre els éssers vius.
- La neurona. El sistema nerviós.
- Funció i elements de l’esquelet i del sistema muscular humans.
- El moviment del cos humà.
- L’energia lluminosa. Propagació de la llum.
- Miralls i lents.
- L’ull: la visió humana.
- L’energia sonora. Propagació, reflexió i qualitats del so.
- L’orella: l’audició humana.
- L’àtom.
- Els estats de la matèria.
- Fonts de calor.
- Les substàncies que formen la matèria.
- Elements. Compostos. Mescles.
- La gestió dels recursos naturals i l’energia.
- Els residus i la contaminació. Els espais naturals i els éssers vius.
- La població mundial.
ACTITUDS
- Conscienciació sobre la necessitat de contribuir a la protecció del medi ambient mitjançant la participació personal en alguna associació.
- Conscienciació sobre la necessitat de no contribuir a contaminar les aigües amb productes residuals.
- Foment de l’hàbit de separar, de les escombraries de casa, les llaunes en què s’envasen molts productes alimentaris, a fi que es pugui reutilitzar l’alumini de què són fetes.
- Estimulació de l’hàbit de separar els papers i cartons de la resta d’escombraries a fi que puguin ser utilizats com a material reciclable.
- Estimulació de l’hàbit de separar la brossa orgànica de la resta d’escombraries a fi que pugui ser utilizada com a adob.
- Conscienciació sobre la repercussió ecològica de l’ús abusiu de bosses, envasos i altres materials de plàstic, i foment d’una conducta que no contribueixi a l’ús desmesurat i excessiu d’aquest material.
- Foment d’una actitud crítica davant l’adquisició de productes que representen una producció més alta de residus que altres, especialment centrada en els embalatges.
- Foment d’una actitud d’estalvi i reaprofitament dels envasos de vidre.
- Conscienciació sobre el perill per a la humanitat que es deriva dels danys causats a la capa d’ozó, i foment de l’ús de productes que no contribueixin a deteriorar encara més aquesta capa atmosfèrica.
- Foment d’una actitud d’estalvi d’energia elèctrica.
- Foment d’hàbits que permetin l’estalvi d’energia calorífica.
- Conscienciació sobre els perjudicis que causa la contaminació acústica i foment d’una actitud personal que eviti contribuir a incrementar aquesta contaminació.
- Foment d’una conducta respectuosa i d’uns hàbits d’atenció i cura correctes respecte als animals domèstics.
- Conscienciació sobre els perills que comporten les drogues i foment d’una actitud de rebuig absolut del seu consum.
- Foment de l’hàbit de mantenir postures corporals correctes que evitin dolències o lesions.
PROCEDIMENTS
geografia
- Identificació i reconeixement dels pictogrames propis de les guies turistíques.
- Elaboració de climogrames.
- Interpretació i elaboració de piràmides de població.
- Elaboració d’un gràfic sectorial.
- Simulació d’unes eleccions.
història
- Obtenció del significat d’una paraula a partir de la seva etimologia.
- Recerca d’informació sobre personatges històrics.
- Recerca d’informació sobre aspectes històrics en materials de consulta.
- Recerca de notícies en la premsa.
- Correcció d’un text històric.
- Obtenció i expressió d’unes característiques artístiques determinades a partir de l’observació d’una imatge.
ACTITUDS
geografia
- Foment d’una actitud tolerant i de respecte vers les diferències entre les persones.
- Valoració de la conservació i del bon ús dels espais públics.
- Foment d’una actitud de respecte vers les normes de trànsit.
- Estimulació d’una actitud crítica i intel·ligent respecte a la publicitat.
- Foment d’una actitud de participació i col·laboració en associacions de barri.
història
- Foment d’una actitud d’estimació vers el patrimoni històrico-artístic.
- Valoració comprensiva de les formes de govern al llarg de la història.
- Foment del respecte per la diversitat ètnica i cultural.
- Foment d’una valoració i estima personals del patrimoni arquitectònic.